Strona główna
Blog
Omnichannel w medycynie
09 lutego 2021

Omnichannel w medycynie

Branża medyczna, podobnie jak wiele innych, już prawie rok temu musiała wprowadzić radykalne zmiany w funkcjonowaniu. Przestały być możliwe wizyty twarzą w twarz z personelem medycznym.

Spis treści

Przez COVID–19, praktycznie z dnia na dzień należało wprowadzić nowe metody kontaktu z pacjentem. Na szczęście, istnieją dostawcy usług, którzy umożliwiają zdalne rozmowy z lekarzami i specjalistami. Poniżej postaram się przedstawić najlepsze rozwiązania telekomunikacyjne od Tide Software, które według mnie, pomagają w efektywny sposób nawiązać dwustronny kontakt pacjenta z placówką medyczną.

Jedno rozwiązanie – wiele zastosowań

W Tide Software skupiamy się na komunikacji omnichannel. Podczas rozmów biznesowych z przedstawicielami branży medycznej, oferujemy szereg rozwiązań. Uwzględniamy różne sytuacje, przypadki, proponując trafne kanały komunikacji. W ten sposób zarówno lekarz, jak i pacjent mają bogatą możliwość wyboru. Bywa, że wystarczy chwila rozmowy telefonicznej, żeby ustalić proces leczenia. Czasami jednak sama wymiana zdań jest niewystarczająca. Diagnoza wymaga głębszej, lepszej analizy. Wtedy z pomocą przychodzą na przykład pokoje wideokonferencyjne, które udostępniamy. Lekarz ma możliwość nie tylko rozmowy z pacjentem. To również szansa przyjrzenia się, na czym polega przypadłość. Na podstawie tego, co widzi na monitorze oraz wywiadu lekarskiego, może podjąć decyzję, czy pacjent wymaga dalszej, osobistej wizyty w gabinecie lekarskim.

Bezpieczne teleporady

Jak wspomniałem wyżej, czasami jednak wystarczy rozmowa telefoniczna. A wtedy, niezastąpione są pokoje telekonferencyjne. Jest to wygodna forma, do której dostęp ma każdy, kto posiada telefon. To szczególnie ważne w przypadku osób starszych, które nadal używają telefonów stacjonarnych. A nie każde narzędzie jest do nich dopasowane. Po nawiązaniu połączenia należy wybrać na klawiaturze telefonu numer pokoju i wpisać hasło. Takie zabezpieczenie rozmowy jest niezbędne – pamiętajmy, że podczas konsultacji z lekarzem podajemy nie tylko dane osobowe, ale również poruszamy osobiste tematy. Nikt z nas nie powinien w takich momentach korzystać z narzędzi, które nie są zabezpieczone. Uważam, że jest to przydatna funkcja również dla lekarzy, którzy niejednokrotnie potrzebują omówić bardziej złożony przypadek w szerszym gronie. Niezależnie więc od tego, gdzie pełnią swoją służbę – w różnych miastach, a nawet krajach, mogą w łatwy sposób zwołać konsylium. Skoro poruszyłem już wątek połączeń głosowych – koniecznie muszę wspomnieć o infolinii. To świetne, sprawdzone narzędzie, które odpowiednio skonfigurowane umożliwia:

  • Redukcję czasu oczekiwania na połączenie,
  • Tonowe wybieranie, np. połączenia z recepcją lub bezpośrednio z lekarzem,
  • Wysyłanie automatycznych powiadomień SMS, np. z datą najbliższej wizyty,
  • Odciąża rejestratorki medyczne.

Spektrum możliwości

Do połączeń głosowych zaliczamy również VMS. Dla osób niewtajemniczonych – to nic innego, jak głosowe wiadomości SMS. Dzięki nim można poszerzyć zasięg odbiorców – w tym wypadku, np. osób starszych, używających stacjonarnych telefonów, czy też osób z niepełnosprawnością wzrokową. Koszt wiadomości VMS jest niski, a wysyłając takie przypomnienia, zwiększamy szansę, że pacjent będzie pamiętał o wizycie. Dzięki temu lekarz nie będzie miał okienek w swoim grafiku, a pacjent poczuje, że jest otoczony opieką, nie tylko podczas telewizyty. Chcesz jeszcze bardziej zautomatyzować proces obsługi pacjenta? Wykorzystaj SMSy do przesyłania kodów na recepty – zaraz po konsultacji. Dla mnie profesjonalizm to wiedza, rzetelność, ale również możliwość wyboru. Takimi wyznacznikami kieruję się wybierając między innymi placówki medyczne. A Ty? Daj taką możliwość również swoim pacjentom – obecnym i przyszłym.

Telemedycyna dla pokolenia Z

Na sam koniec pozwolę sobie przedstawić bardziej nowoczesne spojrzenie na kontakt telemedyczny. A właściwie on-medyczny. To forma komunikacji za pomocą aplikacji Messenger. Dostarczana przez jednego z gigantów rynku – portal Facebook, ma ogromny potencjał. Możliwość rozmowy w realnym czasie, przy użyciu czatu to duża zaleta. W tym wypadku wystarczy na stronie www placówki dodać widget, który umożliwi taki kanał rozmowy. Warto pamiętać, że młodsze pokolenie właśnie taką formę kontaktu preferuje najbardziej. Na pewno w lekkich przypadkach, które wymagają jedynie konsultacji, sprawdzi się idealnie. Ważne jest, aby lekarz miał nad wszystkim kontrolę wraz z pełną historią rozmowy. Gdy chodzi o nasze zdrowie, każdy szczegół ma znaczenie, a historia kontaktu – to konieczność. Dlatego placówki korzystające z naszych rozwiązań, wszystkie próby kontaktu z daną osobą mają w jednym miejscu, dostępne przy pomocy prostej Platformy on-line. Dodatkowo support gotowy do pomocy przez 24/7 oraz 3 niezależne Data Center, które zapewniają ciągłość działania i bezpieczeństwo danych.

Czy telemedycyna jest idealnym rozwiązaniem? Moim zdaniem nie. Ale na pewno jest obszarem, który można usprawnić, tak żeby zapewnić i bezpieczeństwo, i skuteczność. W końcu chodzi o najważniejszą wartość, jaką mamy – zdrowie. Dlatego właśnie kładziemy na to tak duży nacisk. Chcesz poznać więcej rozwiązań, które się sprawdzają? Porozmawiajmy!

Autor: Marcin Wąsik, Account Manager Tide Software Sp. z o.o.