12 kwietnia 2022

Komunikacja SMS

W tym roku, w grudniu będziemy obchodzić 30-lecie komunikacji SMS. 3 grudnia 1992 roku inżynier Neal Papworth z Sema Group wysłał pierwszego SMSa do R. Jarvisa w Vodafone. Od tego dnia to rozwiązanie na dobre zadomowiło się w prawie każdej dziedzinie naszego życia.

Rola komunikacji SMS

Współcześnie SMSy wykorzystywane są nie tylko do komunikacji między osobami, ale dodatkowo pełnią inne role, jako:

  • komunikaty alertowe (m.in. alerty RCB), które informują o zjawiskach pogodowych, czy innych nagłych zdarzeniach,
  • powiadomienia ułatwiające życie każdego dnia i informujące o sprawach bieżących (administracja, bankowość, finanse, usługi),
  • komunikaty marketingowe związane z promocjami lub ofertami dedykowanymi dla odbiorców (m.in. cały handel retail i e-commerce aktywnie wykorzystuje ten kanał w działaniach marketingowo-sprzedażowych).

Jednocześnie przez te 30 lat SMS „dorósł” i ewoluował stając się rozbudowanym i zautomatyzowanym narzędziem w ramach infrastruktury sieci GSM. Obecnie zdecydowaną większość całego ruchu SMS wysyłanego na świecie przez sieci komórkowe stanowi ruch A2P (application-to-person). Jest on ukierunkowany na komunikację masową z użytkownikami sieci GSM i pełni określoną rolę w całościowym procesie komunikacji wielokanałowej.

Zgodnie z badaniem konsumenckim przeprowadzonym przez UKE w 2020 r., prawie połowa respondentów (48%) spotkała się z usługą automatycznych powiadomień. Przeważająca większość badanych odniosła się do nich pozytywnie (38%) lub raczej pozytywnie (50%). Zapytani o ten rodzaj komunikacji, respondenci najczęściej mieli do czynienia z wiadomościami wysyłanymi ze strony operatora (82%), alertami RCB (67%), powiadomieniami pocztowymi/kurierskimi (63%), potwierdzeniami finansowymi (51%), informacjami marketingowymi (45%), potwierdzeniami realizacji usług (41%) oraz materiałami promocyjnymi (33%) i informacyjnymi (28%).1

SMS w obsłudze klienta

Bardzo dużą zaletą SMS, w odróżnieniu od innych rozwiązań mobile jest to, że nie wymaga on dostępu do internetu, ani preinstalowania jakiegokolwiek komunikatora odbiorczego. Czyni go to jednym z najskuteczniejszych i najbezpieczniejszych narzędzi dla przesyłanych danych.

Obecnie na rynku istnieje bardzo dużo kanałów online, które wspierają komunikację mobilną, jak np. WhatsApp, technologia RCS dla telefonów z Androidem czy możliwość wysyłania linków w SMSach do zewnętrznych odnośników online i plików multimedialnych. Bez konieczności pisania dedykowanych aplikacji (które do prawidłowego działania w telefonach potrzebują aktywnego dostępu do internetu), a z wykorzystaniem infrastruktury GSM, możemy tworzyć rozbudowane automatyzowane procesy efektywnej komunikacji z odbiorcami.

Dodatkową zaletą SMS jest to, że 9 na 10 osób odczytuje go zaraz po otrzymaniu. To niewątpliwy argument za tym, by wykorzystywać to narzędzie w procesie komunikacji szczególnie, gdy zależy nam na efektywnym dotarciu z wiadomością do odbiorcy.  

Jeśli chcielibyście wdrożyć lub zoptymalizować schemat komunikacji wielokanałowej (omnichannel) w waszych działaniach m.in. z wykorzystaniem SMSów, to zapraszam do kontaktu bezpośredniego i współpracy.

Autor:

Paweł Bieliński, Account Manager Tide Software Sp. o.o.

1Źródło: https://www.uke.gov.pl/blog/co-piaty-sms-w-sieci-pochodzi-od-maszyny,44.html